Klíčový problém: vakcíny

Jsme připraveni očkovat, říkají praktičtí lékaři. Pro seniory nad 80 let je návštěva u svého pana doktora bez stresu, bezpečná a pohodlná. Proč na to odborníci, a především naši vedoucí představitelé, nepřišli dřív?

Dnešní on-line setkání to vysvětlilo. Půjde to, ale se zpožděním. K lékařům chodí a telefonují vyděšení pacienti, kteří se - často ani s pomocí vyspělejších uživatelů internetu - neumějí zaregistrovat do systému, sledují televizní zprávy se stále se měnícími pokyny... Chaos, nejistota, jeden problém za druhým. Pro starého člověka je jeho lékař zásadní autoritou a ptá se, a to naprosto logicky, proč ho nemůže naočkovat on. Překážkou se zpočátku zdálo být uchovávání vakcíny Pfizer, ale i toto se při dobré logistice při dodávání očkovací látky dá řešit - v lednici vydrží 5 dnů.

Chceme ke svému praktikovi

V současné době to vypadá tak, že praktici, kteří znají náš zdravotní stav a očkují na všechno možné, to vzali do ruky. A dokonce prý s požehnáním ministra zdravotnictví i premiéra! (Že by se vzdal velení, které deklaroval? To by bylo jen dobře). Dobrým příkladem je Praha 7, negativním - jak dnes zaznělo - vedení Moravskoslezského kraje, které chce očkovací centrum.

Očkovací centra, pokud opravdu vzniknou, možná budou mít význam pro mladší mobilní zájemce. Rozhodující bude dostatek lékařů, kteří by zde pracovali. Mohou to být lékaři pro děti a dorost (tato skupina se neočkuje) i další zájemci z řad lékařů.

Covid a my

K dnešnímu dni je u nás asi 126 tisíc nemocných, z toho 6 tisíc v nemocnicích. O těch "zbylých" 120 tisíc se musejí postarat zase praktičtí lékaři. Protože kromě nich mají na starosti i další nemocné - od angín po žlučníky (abychom to vzali podle abecedy), tak jim na ně moc času nezbývá.

Umějí ale díky své praxi oddělit nemocné od zdravých, kteří se přijdou očkovat, umějí celý proces zadat do systému, takže kontrola "nad nimi" může zjistit, zda je očkovaný dost starý, dost nemocný a má nárok✌ na prioritu.

Takže záleží na ochotě krajů v čele s hejtmany, aby praktickým lékařům pomohli aspoň takto. A aby bylo dost vakcíny. Proboha, už aby to bylo!

Mám radost, když poslouchám inteligentní lidi, kteří mluví logicky, slušně a je za nimi vidět snaha pro nás něco opravdu udělat. Dnes to byli členové Společnosti všeobecného lékařství ČLP JEP, a to doc. MUDr. Bohumil Seifert, Ph.D., praktický lékař a vědecký sekretář a místopředseda pro zahraniční aktivity SVL ČLS JEP, MUDr. Petr Šonka, praktický lékař a předseda Sdružení praktických lékařů (SPL) ČR a MUDr. Cyril Mucha, praktický lékař a člen výboru SVL ČLS JEP

Ilustrační foto: pixabay