Nepřivezte si nebezpečný suvenýr

S létem a cestováním stoupá riziko nejrůznějších nákaz

Protiepidemická opatření se sice rozvolnila, ale stále tu máme covid, teď navíc opičí neštovice a bůhví, co se ještě může objevit. V létě nám hrozí i další, možná dokonce nebezpečnější onemocnění.

Virovou hepatitidu, žloutenku typu A dobře známe, mnozí z nás se s ní seznámili „přímo“. Toto zánětlivé onemocnění jater vyžaduje izolaci na infekčním oddělení, dlouhodobou pracovní neschopnost, dietu,  dlouhou rekonvalescenci i karanténu členů rodiny a blízkých spolupracovníků.

„Nebezpečný suvenýr si cestovatelé přivážejí především z exotických zemí s nižším hygienickým standardem. Ale ani pobyt ve špičkových hotelových zařízeních, především v zemích s vysokým výskytem této nemoci, nás nemusí uchránit před infekcí,“ upozorňuje MUDr. Hana Ševčíková z ostravského centra Avenier.

Jak se projeví žloutenka?

Inkubační dobu má 15 až 50 dnů. Objeví se chřipkové příznaky -  zvýšená teplota, nevolnost, bolest kloubů, svalů, hlavy, břicha, i celková slabost. Můžeme si všimnout změny barvy kůže, očního bělma, moči a stolice. Onemocnění u dětí může být i bezpříznakové, ale tím víc rizikové pro šíření. K vylučování viru stolicí a k přenosu nákazy dochází už na konci inkubační doby, kdy nakažený ještě žádné příznaky nemá.

V zemích s nízkým hygienickým standardem, kde je riziko výrazně vyšší, postihuje spíš děti, ve vyspělých zemích osoby každého věku - kromě těch, které již onemocnění prodělaly nebo byly očkované.

Ze zemí EU byl v roce 2020 nejvyšší výskyt virové hepatitidy A v Bulharsku a Rumunsku.

„V ČR má velmi malé procento osob protilátky proti virové hepatitidě A, přibližně 20 %, a to je důvodem, proč se v naší společnosti může onemocnění snadno šířit a způsobovat epidemie. Za posledních 5 let v ČR onemocnělo více než 1600 osob,“ doplňuje MUDr. Hana Ševčíková.

Léčba neexistuje, o to víc dbejme na prevenci

Léčba působící přímo proti viru hepatitidy A neexistuje, a proto je prevence naprosto zásadní záležitostí. Ta spočívá v důkladné hygieně, především v častém mytí rukou a ve správném zpracovávání potravin. Důležité je také používání kvalitní vody a bezchybné nakládání s odpady.

Známe virové hepatitidy typu A, B, C, D a E; očkováním se můžeme chránit proti virové hepatitidě typu A, B a zprostředkovaně D.

Cestovatelům, kteří míří do rizikových zemí, je doporučováno očkování proti hepatitidě A.

Očkování je významnou prevencí

„Prevence očkováním je jednoduchá. Dvě dávky vakcíny zajistí dlouhodobou, někdy celoživotní ochranu. Ochrana nastupuje již za přibližně 2 týdny po první dávce,“ říká MUDr. Ševčíková.

Je možné a vhodné využít i kombinovanou vakcínu proti virové hepatitidě typu A i B (VHB), zejména u osob narozených před rokem 1989, které nejsou proti VHB očkovány v rámci pravidelného očkování. Virová hepatitida typu B je ve svém průběhu závažnější, může mít chronický průběh a vést k rozvoji cirhózy a rakoviny jater.

Situace zvyšující riziko nákazy:

·       --cestování v zahraničí (ale i v ČR); riziko je tím vyšší, čím nižší je hygienický standard země, pobytu, ubytování a stravování

·       --letní tábory, hromadné akce, festivaly, studijní a pracovní pobyty, stáže

·       --konzumace tepelně nezpracovaných potravin, pití nekvalitní vody a nápojů

F  --MHD, vlaková, autobusová, letecká a lodní doprava

·       --kontakt s nemocnou osobou nebo s osobou v inkubační době, kontakt s rizikovými skupinami osob (narkomani, bezdomovci, promiskuitní, homosexuální)

·       --válečné konflikty, uprchlické vlny a humanitární krize snižující hygienický standard

F  Foto: pixabay