Lékárnička na cesty se vyplatí

Dovolená už je v dohlednu, a tak si na ni nezapomeňte vzít cestovní lékárničku. Nemusí být příliš velká, ale vyplatí se, abyste ji nezapomněli.

„Před dovolenou doporučujeme kontrolu léků, které pravidelně užíváte. V případě chronických onemocnění nezapomeňte na pravidelnou prohlídku u lékaře spojenou např. s kontrolou tlaku a předpisem léků. Navrhujeme také kontrolu očkování proti tetanu. Před cestou na exotickou dovolenou doporučujeme doplnit i specifická očkování na základě konzultace s praktickým lékařem nebo očkovacím centrem. Rozhodně si vezměte, ať už jedete kamkoli, očkovací průkaz,“ radí MUDr. Ludmila Bezdíčková (na snímku), praktická lékařka z Prahy 6.

Co byste měli mít i doma

-        +Základní obvazový materiál (hydrofilní obvaz, elastické obinadlo, gázové čtverce), náplasti

-        +Dezinfekci na rány

-        +Pinzetu, příp. set na vytahování klíšťat

-        +Léky na horečku a na bolest, např. paracetamol (v případě nutnosti brát lék respektujte rozdílné dávkování pro děti)

-       + Přípravky na alergii podle rady lékaře

-       + Léky na průjem

-        +Několik kusů kvalitních antigenních testů pro diagnostiku covid-19

-        +Respirátory pro pobyt v místech s vysokou koncentrací lidí, zejména pro rizikové pacienty a seniory

-        Zvažte dezinfekční kapky do očí, nosní kapky pro léčbu rýmy – balení by měl užívat jen jeden člověk (kvůli přenosu infekce) a při jedné nemoci (neskladovat dlouhodobě načaté balení)

-        Pro cesty do exotických zemí a na dobrodružnou dovolenou se poraďte se svým lékařem.

Antibiotika ani kortikoidy do cestovní lékárničky nepatří

V případě, že kortikoidy nejsou součástí vaší pravidelné medikace doporučené lékařem, neberte je. A antibiotika?

„Infekce dýchacích cest jsou i během dovolené nejčastěji způsobeny viry, antibiotika tedy v jejich léčbě nemají žádný efekt. Jejich nesprávná indikace bez konzultace s lékařem může vést k nežádoucím účinkům, zhoršení celkového stavu při jejich nesprávné volbě nebo i k opoždění nutného vyšetření lékařem. Ve většině civilizovaných zemí je v případě náhle vzniklého onemocnění možné navštívit lékaře a zajistit základní vyšetření a odpovídající léčbu,“ pokračuje lékařka.

Antibiotika bychom si rozhodně neměli nikdy ordinovat sami a nespotřebované bychom měli vracet do lékárny. Pokud ale pro vás bakteriální infekce představuje zvýšené riziko (např. náhrada srdečních chlopní) nebo trpíte např. častými infekcemi močových cest či angínami, poradí vám váš lékař.

Průjem – častý problém na cestách

Infekční průjem má nejčastěji virový původ. Základní léčbou je dieta a dostatek tekutin, případně symptomatické léky, např. diosmectit, pro malé děti rehydratační roztoky.

„Průjem je samoúzdravný. Pokud ovšem máte vy nebo zejména starší osoby, velmi malé děti nebo lidé s poruchou imunity těžší průběh, vyhledejte lékaře,“ dodává MUDr. Ludmila Bezdíčková.

Tipy, co mít na dovolené vždy při ruce:

-        +Minibalení dezinfekce, náplast, v lese se hodí set na vyndání klíštěte či pinzeta

-        +Několik tablet antihistaminika a léků na bolest/horečku

-        +Opalovací krém, pokrývku hlavy

-        +Dostatek tekutin, nejlépe čisté vody

-       + Nutné léky v případě chronického onemocnění (např. cukrovka, vysoký krevní tlak, ischemická choroba srdeční)

Co do cestovní lékárničky, když máte malé děti

-        Základní léky na horečku nebo bolest ve vhodné formě - dávkovat podle věku a hmotnosti dítěte (sirup, dražé, tablety)- poraďte se s lékařem o správné dávce

-       + Lokální antihistaminikum

-        +Lék na cestovní nevolnost (kinetózu)

-        +Opalovací krém s vyšším faktorem

Foto: shutterstock