Co odhalí screening oka?

13. říjen je Světový den zraku

Oko je jako otevřená kniha, která může ukázat náš celkový stav. Co všechno lze vyčíst z očí, když se do nich podívá blízká osoba, oční lékař, nebo dokonce umělá inteligence?

Oči toho umějí hodně – například rozlišit 10 milionů různých barev, oční víčka, nejrychlejší sval v těle, prý umí mrknout více než čtyřmilionkrát za rok. Oční svaly nepřestávají pracovat ani když máme zavřená víčka a spíme. Oči jsou však také otevřeným oknem do našeho těla a mohou být včasným varováním, že v organismu něco není v pořádku.

Podívej se mi do očí

Poruchy zraku nás někdy rovnou upozorní na zdravotní potíže. Nejasné nebo dvojité vidění může být známkou blížící se mozkové mrtvice, rozmazané vidění příznakem cukrovky, tmavé kruhy pod očima mohou kromě únavy či nedostatku spánku poukazovat na nedostatek železa, vypoulené oči zas na možné problémy se štítnou žlázou. Žluté bělmo je typickým příznakem žloutenky, zarudlé signalizuje zánět nebo alergii.

Při diagnostice nemocí stojí za pozornost rovněž podrobné zkoumání krevních cév, které jsou právě v očích – jako jediném orgánu v těle – viditelné. Jejich odlišné zbarvení, nadměrné nebo nedostatečné prokrvení totiž může znamenat řadu dalších, obvykle tzv. systémových onemocnění, při nichž je postiženo více orgánů.

„Cévy v oční sítnici podléhají podobným změnám jako cévy v jiných částech těla, takže pokud se na ně dobře podíváme, můžeme vidět změny, které by mohly signalizovat zvýšené riziko infarktu, mrtvice nebo cukrovky, které jsou zatím bez subjektivních příznaků,“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka oční kliniky NeoVize.

Co tam vidíš, Aireen?

Zdravotnický prostředek Aireen z dílny českého startupu kombinuje běžnou sítnicovou kameru a výkonný počítač. Zatímco kamera pořizuje digitální snímky sítnice, počítač je dokáže vyhodnotit a najít případné patologické změny. Aireen tak dokáže během pouhých 30 vteřin s vysokou přesností odhalit onemocnění, které ještě nepropuklo v plné síle. V současnosti se používá k diagnostice diabetické retinopatie, nejčastější oční komplikaci diabetu.

S pohledem upřeným do budoucna

„Některá degenerativní onemocnění jsou rozpoznatelná na očním pozadí a tyto informace lze využít k tomu, aby se je Aireen naučila rozpoznávat stejným způsobem, jakým se naučila diagnostikovat diabetickou retinopatii,“ říká Jan Hlaváček z CEO Aireen. V blízké budoucnosti tak bude možné pomocí krátkého neinvazivního vyšetření oka odhalit například věkem podmíněnou makulární degeneraci, glaukom, plánuje se dokonce i vyšetření, které umožní zjistit počínající Alzheimerovu chorobu.

Aireen je tak jedním ze slibných zdravotnických prostředků, které by v budoucnu mohlo pomoci nejen včas zachytit počínající poruchy zraku a další onemocnění, ale také ušetřit čas pacientů i kapacitu lékařů.

Onemocnění, s jejichž diagnostikou může pomoci

screening oka:

Diabetická retinopatie

Komplikace cukrovky, při níž vysoká hladina cukru v krvi poškozuje sítnici. Pokud není včas diagnostikována a léčena, může vést až ke slepotě. Postihuje 11 % diabetiků.

·        Zpočátku bez příznaků

·        Postupně ztráta zrakové ostrosti

Zelený zákal (glaukom)

Jedná se o skupinu různých onemocnění, jejichž společnou příčinou je vysoký nitrooční tlak, který vede k poškození zrakového nervu. Glaukom je celosvětově druhou nejčastější příčinou slepoty.

·        Dlouho zcela bez příznaků

·        Bolesti hlavy a oka

·      Zhoršené vidění – výpadky zorného pole, snížená ostrost, porucha periferního vidění

Makulární degenerace (AMD)

Věkem podmíněné onemocnění centra sítnice, tzv. žluté skvrny. Způsobuje postupné poškození a odumírání buněk sítnice. Pokud se nemoc neléčí, může vést až k úplné slepotě. Ve vyspělých zemích je nejčastější příčinou slepoty populace starší 55 let.

·     Šedé skvrny nebo stíny uprostřed zorného pole

·        Zkreslené a posunuté čáry a objekty

·        Změny v barevném vidění

Foto: pixabay a archiv