Očkování nejen před exotickou dovolenou

Svět se nám jakoby zmenšil. Díky internetu víme prakticky ihned, co se děje na druhém konci světa, díky možnosti cestovat v podstatě kamkoli na nás mohou číhat nemoci, o nichž jsme ještě donedávna nic netušili.

Třeba horečka dengue. Je to viróza přenášená komáry a vyskytuje se ve více než 120 zemích světa, nejčastěji v Asii a Latinské Americe, a způsobuje tisíce úmrtí, nejvíc v Brazílii a ve Vietnamu.

Nebezpečná louže

„Letos očekáváme i u nás víc nakažených touto horečkou, protože uvedené země jsou atraktivní i pro naše cestovatele,“ tvrdí doc. MUDr. Rastislav Maďar, děkan LF Ostravské univerzity. „V těchto exotických oblastech je v letním období sezona dešťů a právě i minimální rezervoáry stojaté vody, třeba i louže, voda v sudech nebo v jakýchkoli i malých nádobách jsou prostředím, kde se líhnou přenašeči nemoci - komáři rodu Aedes.“ Opakované nákazy touto nemocí mohou ohrozit životy.

Které očkování se vyplatí?

I v méně exotických destinacích je dobré pamatovat na prevenci chorob pomocí očkování. Základní – a bohužel často opomíjeným je očkování proti žloutence typu A a B. O virové hepatitidě typu A jsme se už ve škole učili jako o nemoci špinavých rukou, a toto nebezpečí existuje všude na světě. I při dodržování hygienických opatření je tu riziko po kontaktu s kontaminovanými povrchy nebo i z vody a jídla.

Chodíme do přírody, a to je dobře. Ale třeba časné očkování proti vzteklině, s níž se můžeme setkat, je jedinou prevencí, a často i záchranou života.

Pokud se chystáte do exotiky, poraďte se s lékařem, jaké očkování se vyplatí. Komplexní poradenství poskytuje i 20 Center očkování a cestovní medicíny Avenier.

Novinka proti pásovému oparu

Po prodělaných planých neštovicích zůstává v těle spící virus, který se může znovu aktivovat a způsobit pásový opar. Kdo jej měl, ví, že je to bolestivá záležitost. V ČR je ročně hlášeno 6500 případů. K dispozici je u nás nová vakcína, která je určená pro osoby 50 let a výš a pro všechny s rizikem.

Rizikové skupiny – děti a senioři

„Zejména rizikové skupiny, jako jsou nemocní, malé děti a senioři, by neměly opomíjet možnost očkování proti různým nemocem. Zatímco v posledních dvou letech se většina lidí nechala očkovat proti covid-19, u dalších, jako je například pneumokok, dlouhodobě zůstává proočkovanost zejména v seniorské populaci relativně nízká,“ říká MUDr. Zuzana Blechová z Kliniky infekčních nemocí 2. LF UK a Fakultní nemocnice Bulovka.

Foto: pixabay