Revma a komplikace

Každý rok u nás přibudou tisícovky nových pacientů s revmatoidní artritidou. Imunitní systém napadá jejich klouby, nevratně je poškozuje, způsobuje chronické bolesti a může vést až k trvalé invaliditě.

Revmatoidní artritida není jen nemoc kloubů, pacientům hrozí vyšší riziko infekcí, zlomenin, infarktu, plicní embolie. Revmatoidní artritidu často doprovází více nemocí, například osteoporóza nebo psoriatická artritida.

Artritida je zánětlivé onemocnění - na rozdíl od artrózy, která je degenerativní onemocnění a vzniká z důvodu opotřebení kloubní chrupavky, ale i vlivem systémového onemocnění či následkem úrazu. Nejčastěji postihuje kolenní a kyčelní klouby, páteř, případně rameno, prsty či zápěstí.

Revma, jak se nemoc nesprávně lidově označuje, je zpočátku spojeno především s otoky menších kloubů a bolestmi v ranních hodinách.

„Začátek nemoci je většinou pozvolný – pacientům oteče pár, většinou malých, kloubů, ty jsou bolestivé, ztuhlé a postupně se přidávají další potíže. Postiženy mohou být také lokty, ramena, kyčle nebo kolena,“
popisuje prof. MUDr. Ladislav Šenolt, Ph.D. (na snímku) z pražského Revmatologického ústavu. U pacientů s tímto onemocněním je třeba pátrat i po jiných orgánových problémech.

„Přibližně u 10 procent nemocných může docházet k vazivovým změnám na plicích, k tzv. plicní fibróze, což se může projevit kašlem nebo dušností. Oproti zdravým lidem mají pacienti i dvakrát vyšší riziko kardiovaskulárních nemocí, a ohrožuje je tak infarkt myokardu, mozková příhoda, trombóza či plicní embolie,“ dodává prof. Šenolt.

Artritida a osteoporóza

S revmatoidní artritidou bývá často spojená i osteoporóza – řídnutí kostí. Projevuje se zlomeninami i po drobných úrazech, někdy dokonce při absenci jakéhokoli úrazu. Tato nemoc je bezpříznaková, a tak na ni pacienty dopředu nic neupozorňuje.

„Osteoporóza bolí až tehdy, když si člověk něco zlomí. Jedním z jejích významných rizikových faktorů je probíhající zánětlivé revmatické onemocnění – u lidí s revmatoidní artritidou je tedy potřeba zavčas vyšetřit, jestli tuto nemoc také nemají,“ upozorňuje osteolog a revmatolog MUDr. Jan Rosa z osteocentra Affidea Praha. Zvýšené riziko jejího vzniku navíc mají ti, kteří se dlouhodobě léčí kortikoidy, což je u pacientů s revmatoidní artritidou relativně časté.

Artritida a psoriáza

Zánětlivé onemocnění kloubů může souviset také s lupénkou neboli psoriázou. Každý čtvrtý pacient s lupénkou má postižené i klouby. Pokud jsou včas nasazeny správné léky, obě nemoci je možné držet pod kontrolou.

Foto: pixabay a archiv