Zrychlené srdce zkrotí moderní léky

Můžeme si to představit asi tak - listy na stromě se chvějí, třepou - bez smyslu, rozmyslu, prostě nekoordinovaným pohybem. V přírodě je to fajn, ale když se něco podobného stává našemu srdci, je to ouvej.

Je to bohužel tak, musíme si říct pravdu: cévní mozková příhoda, lidově mrtvice, je třetí nejčastější příčinou smrti na světě. U nás ji každý rok prodělá asi 40 tisíc lidí, více než čtvrtina zemře a mnohým dalším zůstanou, v různé intenzitě, nepříjemné příznaky nemoci. Příčinou je krevní sraženina, která se dostane do mozku a ucpe některou důležitou část. Když se to stane v srdci, přijde infarkt, ale ten se už dnes léčí podstatně lépe než mrtvice.

Častou příčinou CMP (cévní mozkové příhody), je tzv. fibrilace síní. To je právě ta situace, kdy se srdce chvěje, moc utíká, netluče pravidelně. Pokud jste něco takového zažili, tak hned k lékaři!
K prevenci CMP pomáhá zdravý životní styl včetně správného stravování, pohyb, léčení vysokého krevního tlaku (pokud ho máme) a snižování hladiny cholesterolu v krvi - buď již zmíněným životním stylem, zdravou stravou, zhubnutím anebo pomocí léků.

K prevenci pomáhá samozřejmě, pokud už je náš zdravotní stav horší a trpíme fibrilací síní, tzv. antikoagulační léčba. Jednak warfarinem, jednak novými moderními léky (NOAC - nová orální antikoagulancia). Problémem je, že na rozdíl od třeba německých lékařů, je u nás nemohou předepsat pacientům rovnou, ale až tehdy, když jim z nějakého vážného důvodu nevyhovuje léčba warfarinem.

Tak budeme doufat, že až pomine ekonomická krize způsobená epidemií covid, se pojišťovny, výrobci a Státní ústav pro kontrolu léčiv dohodnou o úhradě. Přidali by tak nemocným mnoho let života.

Foto: archiv