Nutné léky - a taky dobrou svačinu

Léto, prázdniny a dovolené, jedeme... Mladým a zdravým odpadá příprava krabičky s léky odpočítanými na celou dobu pobytu mimo domov, ale i někteří mladší mohou mít nějakou chronickou potíž, která každodenní lék vyžaduje. A právě na to se často zapomíná.

I pokud jsme si nepřipravili cestovní lékárničku, nějaké ty náplasti, mast na puchýře anebo lék na bolest koupíme v nejbližší lékárně - pokud se ovšem dovolenkujeme v dosahu civilizace. Jinak je to s léky vázanými na předpis, a právě na to upozorňuje Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., prezident ČLnK:

Před každou dovolenou je dobré si včas zkontrolovat, zda máte k dispozici dostatečné množství léků, které pravidelně užíváte. Zejména pacienti s chronickým onemocněním by je měli mít stále v dosahu. A také je třeba, v létě obzvlášť, pamatovat na jejich správné skladování, aby nedošlo vlivem horka k jejich znehodnocení.

Nedostatečná zásoba léků na cestu či špatně vybavená cestovní lékárnička může být na dovolené příčinou mnoha komplikací.

Pacienti by měli pamatovat i na to, že budou-li si zajišťovat léky na předpis těsně před odjezdem na dovolenou, může se stát, že jejich lékař bude mít volno a k receptu se nedostanou. V současné době je jejich jedinou možností obrátit se v místě bydliště na zastupujícího lékaře nebo v místě dovolené na lékaře na pohotovosti a požádat ho o předpis."

V řadě evropských zemí existuje - především u stabilizovaných chroniků - možnost nouzového vydání léku přímo lékárníkem. Týká se to především léků na hypertenzi, na astma nebo na léčbu diabetu. U nás zatím tato možnost neexistuje.

Nejen pokud jedete autem, ale i do jiných dopravních prostředků si raději doma připravte svačinku, která se hodí i do horkých letních dnů. Podle nutriční terapeutky Věry Boháčové se na cesty nejlépe hodí bílé pečivo nebo celozrnná kornbageta se sýrem, vejcem, pomazánkou nebo šunkou s kouskem zeleniny. Lépe se tráví než klasické řízky! A nezapomeňte na minerálku pro všechny, ta je v horku ideální.

Kornbageta se sýrem:

Kornbageta, čerstvý sýr, rukola, rajčata, mozzarella, plátky goudy, pesto (olivový olej, piniové oříšky, česnek, bazalka, sýr parmazánového typu), olivový olej

Kornbagetu podélně prokrojíme, spodní půlku namažeme čerstvým sýrem, přidáme lístky rukoly a poklademe střídavě plátky rajčat, mozzarelly a goudy. Lžičkou přidáme pesto z rozmixovaných surovin, lehce pokapeme olivovým olejem a přiklopíme druhou půlkou kornbagety.